Vijesti - FILM “Susret. Darivanje Boga čovjeku”

FILM “Susret. Darivanje Boga čovjeku” Autor: Jeronim Ban, filmski producent
Objavljeno: 30. 06. 2013 - 10:32

Filmski odgovor na Božji poziv. Recenzija filma (Glas Koncila, broj 6., lipanj 2013,)

Jedno od zanimljivih pitanja koja se kroz povijest ponavlja jest: Što bi Isus učinio da se rodi i živi u današnje vrijeme? Što bi nam govorio, kako propovijedao? Vjerojatno bi se mnogi složili da bi Isus u ovo suvremeno doba koristio medije, besplatne videoservise i društvene mreže kako bi dopro do što većeg broja ljudi. Možda bi koristio prispodobe koje su više vezane za urbani nego za životna selu jer mnogi ljudi već sada teže razumiju prispodobe iz Evanđelja koje su povezane s ovcama i pastirima ili pak evanđeoske izvještaje o izlječenju nekih bolesti koje su u ono vrijeme bile česte a sada su gotovo iskorijenjene, neke se mogu kontrolirati lijekovima a neke su izlječive (guba, padavica, očna mrena...). U svakom slučaju može se pretpostaviti da bi se Isus služio sredstvima javnog priopćavanja i koristio bi jezik koji bi većini ljudi bio razumljiv.

Nedostaci su nadoknadivi

Sličnom logikom vjerojatno su se vodili i s. Ana Begić i o. Antonio-Mario Čirko (idejni začetnici), odnosno Hrvatska konferencija viših redovničkih poglavara i poglavarica i Konferencija viših poglavara i poglavarica BiH-a (producenti) kada su odlučili da promidžbenim dokumentarnim filmom potaknu mlade na promišljanje o duhovnom pozivu. Rezultat tog idejnog projekta je film od 40-ak minuta u režiji Roberta Knjaza u kojem dvije redovnice (s. Maja Pavla Bašić i s. Valerija N. Kovač) i dva redovnika (don Mladen Delić i fra Jozo Čirko) govore o svom zvanju, redovničkom životu i apostolskom radu. Četvero protagonista na osoban način govore o tome kako im je posvećeni život donio radost i ispunjenje a film će biti posebno zanimljiv onima koji u svojim duhovnim traženjima trebaju pomoć i ohrabrenje. Zanimljive su i informativne kratke izjave vjernika koji su imali prilike upoznati redovnice i redovnike kroz njihovo pastoralno i karitativno djelovanje. Šteta je samo da u montaži nisu stavljena njihova imena niti bilo kakva druga informacija (koja župa, molitvena zajednica, fakultet...). Sadržajno gledano nedostaju možda osnovne informacije o redovima i kongregacijama kojima redovnice i redovnici pripadaju ali autori su vjerojatno pretpostavili da će te informacije gledatelji moći pronaći na internetu i drugdje (http://www.redovnistvo. hr/index.php/site/redovi-druzbe).

Iako je film na DVD-u moguće kupiti u katoličkim knjižarama ili naručiti putem e-maila po vrlo pristupačnoj cijeni, možda bi se moglo razmisliti i o dostupnosti filma i na nekoj od društvenih mreža ili besplatnim video servisima (Vimeo, YouTube...) kako bi promicanje duhovnih zvanja zahvatilo što veći broj mladih. Filmu se ne može naći ni jedan velik (tehnički) nedostatak ili mana, a tek će poneko oštrije oko zamijetiti da nije napravljena korekcija boja što se ponekad vidi po plavičastim i žućkastim nijansama lica na nekoliko kadrova na inače vrlo lijepoj slici.

'Možda se nekima neće svidjeti naracija Alena Balena koja podsjeća na predstavljanje kandidata na televizijskim talent show natjecanjima ali to je stvar ukusa i možda će se nekim mladima baš zbog toga svidjeti. No ključno je da je izbor četvero protagonista vrlo dobar jer su svi redom vrlo simpatični, „telegenični“ i zrače pozitivnom energijom što je ponekad važnije od svih izgovorenih riječi. „Susret“ ispunjava svoju svrhu i dobro funkcionira kao cjelina. Film bi se čak mogao podijeliti u četiri zasebne cjeline od desetak minuta što bi bilo dovoljno za zaokruženu priču o svakom od četiri protagonista. K tome bi se gledateljima koji možda ne bi odvojili četrdeset minuta za jedan film pružila kraća opcija odnosno mogućnost izbora za žensku ili mušku redovničku zajednicu. Za sada je na internetu, točnije na YouTube kanalu hrvatskih karmelićana dostupan trailer u trajanju od nešto više od jedne minute.

I novaci predstavili poziv

Takvi i slični filmovi nasušno su potrebni ne samo zbog promicanja duhovnih zvanja već i zato što otkrivaju drugu, osobnu stranu Crkve koja je sazdana ne samo od kardinala i biskupa, to jest hijerarhije, već i redovnika i laika koji svi zajedno čine živu Crkvu. Potreba za takvim i sličnim filmovima vidi se i po količini nesnošljivosti prema Crkvi i njenom nauku te nerazumijevanju temelja kršćanskog morala u javnim i privatnim medijima pa čak i među ljudima koji se smatraju katolicima, ali se ponekad »ne slažu s ovim ili onim« (ponajviše zato što su nedovoljno informirani).

Jedini sličan uradak u Hrvatskoj dosada producirala je Družba Isusova i taj film je dostupan na njihovoj službenoj stranici (www.isusovci. hr/stranica/112-nasa-formacija). Isusovci su predstavili svoj novicijat u Splitu, magistra novaka i novake iz prve i druge godine (isusovački novicijat traje dvije godine). Magistar novaka, o. Stipe Balotinac, u kratkim je crtama predstavio osnivača, sv. Ignacija Lojolskog, i nastanak Družbe koja se u međuvremenu proširila po cijelom svijetu i posebno uspješno vodi mnoge obrazovne ustanove (srednje škole, koledže, fakultete i sveučilišta). Novaci su također jezgrovito i informativno predstavili svoj poziv, način života i formacije u novicijatu i dali su, svaki na svoj način, lijepi poticaj svima mladima na promišljanje o zvanju, vjeri i smislu života.

„Susret: Darivanje Boga čovjeku“ i „Novicijat hrvatske pokrajine Družbe Isusove“ zasada su, na žalost, sve što su redovnici u Hrvatskoj (i BiH) producirali u sferi izravne filmske promidžbe zvanja. To, naravno, nije kritika onima koji su nešto poduzeli na tom planu već poticaj da ne stanu na tome što su dosada napravili. Bilo bi sigurno zanimljivo širem krugu gledatelja vidjeti dokumentarni film o kontemplativnim redovima koji žive u (strogim) klauzurama kao što su cisterciti, (bosonoge) karmelićanke i klarise. Jedan od dokaza da postoji interes za takve filmove je i veliki uspjeh dokumentarca „Velika tišina“ („Die Große Stille“) u režiji Filipa Gröninga koji je premijerno prikazan na Venecijanskom filmskom festivalu 2005. To je intimni portret o svakodnevnom životu u kartuzijskom samostanu Grande Chartreuse, visoko u francuskim Alpama (Chartreuse Mountains). Film je dobio brojna priznanja na svjetskim festivalima, a vjerojatno najveće je „europski Oscar“ (nagrada europske filmske akademije) za najbolji dokumentarni film 2006. godine.

U ovu kategoriju mogli bismo još dodati filmove koji govore o poznatim redovnicima i redovnicama kao što su „Majka Terezija iz Kalkute“ (igrani film Fabricia Coste iz 2003), „Padre Pio“ (TV-film Carla Carleija iz 2000) te brojne filmove o svetom Franji Asiškom (među najpoznatijima su oni iz 1950. u režiji Roberta Rosselinija, 1961. u režiji Michaela Curtiza te 1972, u režiji Franca Zeffirelija). Od hrvatske produkcije mogli bismo izdvojiti filmove o o. Anti Gabriću („Girđa korači“) u režiji Mije Gabrića i o. Antunu Cveku („Pater Cvek“) u režiji Srđana Segarića.

Trailer - dokumentarni film: SUSRET - Darivanje Boga čovjeku.
Dvd se može naručiti na e-mail:redovnistvo@redovnistvo.hr ili se može potražiti u knjižarama Glasa Koncila.

Ovdje možete pogledati cijeli film: SUSRET - Darivanje Boga čovjeku.